Ildenbjerg

Tur 29

750 m

Udsigtspunktet Ildenbjerg

Ildenbjerg hæver sig markant over markerne og moserne lige uden for Løjt Kirkeby på vej mod Nørby. Bakketoppen ligger 76 m over havet.

Fra toppen er der en flot udsigt hele horisonten rundt. Man ser ind over Løjt Kirkeby og kan også se ud mod Lerskov, Genner, Knivsbjerg og Genner bugt.

Stigruppen har lavet en sti op over Ildenbjerg. Tak til de lodsejere, der har givet os lov til at lave en sti på deres jord.

Det er vigtigt, at man kun går på stien og følger de røde pinde, der afmærker ruten. Hvis du har hund med, skal den føres i snor.

Turen er kuperet og stejl og er ikke egnet for gangbesværede.

Stien danner en forbindelse mellem Nørbyvej og Rundemøllevej.

Stien starter lige efter Nørbyvej 36.. Her kan man se en sti markeret med to røde pinde. (Man kan evt. stille bilen på p-pladsen ved det tidligere byggemarked)

Gå ind på trampestien og følg de røde pinde hen over engen. Gå gennem et hegn og hold derefter til højre op mod toppen. Stien går gennem brombærkrat og gyvel og jo højere man kommer opdad, jo bedre bliver udsigten, når man kigger bagud.

Stien når op til en mark. Hold til højre. Gå kun i udkanten af marken. Følg de røde pinde. Man skal dreje ind over marken og op på et dige. Her er toppen af Ildenbjerg og man kan nyde en flot udsigt.

Nu kan man enten gå samme vej ned igen - eller fortsætte ned ad diget. For enden af diget går man ind over lidt mark og over på en markvej, som er godt tilgroet med græs. Vejen fører videre over til Rundemøllevej, hvor man kommer ud lige ved Henrik Hamanns plads med sand og grus.

Stien starter på Rundemøllevej lige over for Henriks Hamanns plads med salg af grus og sand. Find den første røde pind på en markvej, der normalt er groet godt til. Og følg derefter pindene ind på markvejen og op tv. langs et dige op til toppen, Ildenbjerg.

Her skal der vises et kort. Hvis det mangler, er der opstået en fejl!
Klik på lag-ikonet øv. th og vælg forskellige baggrundskort

Ildenbjerg

Stednavneforskning mener, at forleddet i navnet Ildenbjerg sandsynligvis stammer fra dyrenavnet Ilder. Ildenbjergs højeste punkt ligger 76 m over havets overflade.

Der er andre høje bakker på Løjt Land. Gå fx. en tur på Blåhøj, der ligger 80 m. over havet. Eller besøg Trendbjerg, der er over 90 m. over havet.

Æ Kleinbahn

Når man går op på Ildenbjerg fra Nørbyvej, går man gennem en lille bevoksning og drejer til højre op ad bakken. Lige her har der tidligere kørt et tog - Æ Kleinbahn. På det gamle målebordsblad kan man se resterne af togsporet - og det går man langs med.

Æ Kleinbahn, der snoede sig fra Aabenraa gennem Jørgensgård Skov (Knapstien) ud over Løjt Land og videre til Genner, Knivsbjerg og Hovslund til Løgumkloster, kørte i perioden 1901-1926. På grund af det meget snoede forløb blev jernbanen også kaldt 'Æ Kringelbahn'

Rester af dæmning og udgravning fra Æ Kleinbahn er vist på et gammelt målebordskort

Æ Kleinbahn vist på et gammelt målebordskort